• Menu
  • Skip to right header navigation
  • Skip to primary navigation
  • Skip to main content
  • Skip to primary sidebar
  • Skip to footer

Aula Castellar

Aula d'Extensió Universitària per a Gent Gran de Castellar del Vallès

  • Contacte
  • Blog
  • Portada
  • Activitats
    • Llistat conferències
    • Llistat monogràfics
    • Llistat sortides culturals
    • Llistat viatges
    • Audicions íntimes – Primer Trimestre
    • Audios Conferències
    • Actes
    • Programa – Segon trimestre 2023
  • Agenda
  • Associació
    • La junta
    • Els estatuts
  • Contacte
  • Blog
  • Portada
  • Activitats
    • Llistat conferències
    • Llistat monogràfics
    • Llistat sortides culturals
    • El documental del mes
    • Llistat viatges
    • Audicions íntimes
    • Programa – Segon trimestre 2023
  • Agenda
  • Associació
    • La junta
    • Els estatuts
    • Patrocinadors i col·laboradors
  • Àudios Conferències

Dues visions del Bolero de Ravel

2 febrer, 21 //  by rafacorts//  Leave a Comment

  1. Concert del Bolero de Maurice Ravel, amb la Orquestra Filharmònica de Viena sota la direcció de Gustavo Dudamel, enregistrat al Festival de Lucerna l’any 2010
Orquestra Filharmònica de Viena

Maurice Ravel (1875 – 1937) va ser un compositor francès del segle xx. La seva obra, amb un estil neoclàssic audaç, és el fruit d’una herència complexa i de recerques musicals que van revolucionar la música per a piano i per a orquestra. Reconegut com un mestre de l’orquestració i un artesà meticulós, és autor del cèlebre Bolero, obra que li va encarregar una coreògrafa l’any 1927 per un “ballet de caràcter espanyol”. Ravel va adoptar un vell ritme andalús, amb la particularitat de durar un quart d’hora amb només dos temes i un petit retorn, que va deixar estupefacte el pati de butaques el dia de la seva estreba l’any 1928

Maurice Ravel
Maurice Ravel

La Orquestra Filharmònica de Viena (Àustria), està considerada una de les orquestres simfòniques més prestigioses del món. Els orígens es remunten al  1842, quan Otto Nicolai va formar el que anomenava Acadèmia Filharmònica.

L’any, quan Carl Eckert en va assumir la direcció, va donar una sèrie de quatre concerts per subscripció, i des de llavors, l’orquestra dóna concerts contínuament i va atreure diversos directors de gran prestigi. Mahler la va dirigir de 1898 a 1901, i sota la seva direcció l’orquestra realitzà la primera gira, tocant a París el 1900 durant l’Exposició Universal. Des de 1933, l’orquestra no té un director principal, sinó diversos directors convidats, entre els quals cal destacar Richard Strauss, Karl Böhm, Herbert von Karajan o  Leonard Bernstein entre altres Gustavo Dudamel (Veneçuela, 1981) és un músic i director d’orquestra. És director de l’Orquestra Filharmònica de Los Angeles, la Simfònica de Göteborg i la Simfònica Simón Bolívar. L’any 2007 va dirigir per primera vegada la Orquestra Filharmònica de Viena.

Gustavo Dudamel
Gustavo Dudamel

2) Bolero de Ravel, amb coreografia de Maurice Béjart i el Ballet del Segle XX, amb Maïa Plissetskaïa com a ballarina solista

La companyia de ballet de Maurice Bejárt (1927-2007) , amb seu a Lausana (Suïssa) es va fundar l’any 1955, gràcies a una invitació del Teatre Real de la Moneda de Brussel·les per crear un ballet per a una companyia permanent. Aquell mateix any va crear a Brussel·les la seva coreografia més cèlebre, la seva pròpia La consagració de la primavera i l’any  1960 una segona companyia de dansa, el Ballet du XXe siècle (el ballet del segle XX).

El 1987 va dissoldre la companyia i al cap de sis mesos la va refundar a Suïssa com a Béjart Ballet Lausanne, companyia on es va quedar fins a la mort i que encara existeix actualment. El febrer de 2007 va crear a Lausanne la Fundació Maurice Béjart per a contribuir al finançament de projectes relacionats amb la dansa i el ballet, que roman activa en l’actualitat. Béjart va aportar elements de modernitat a la dansa clàssica, com per exemple fer que alguns personatges fossin ballats indiferentment per homes o per dones.

Com la majoria dels coreògrafs clàssics del seu temps, va tendir a desfer-se dels ballarins que només fan “de decorat” per a destacar als solistes, tot i que no renunciava a les coreografies grupals, si cada ballarí tenia un paper important, a les quals exigia, com se sol fer actualment, una màxima interacció i coordinació entre tots ells, També comparteix amb la majoria de coreògrafs considerats neoclàssics o moderns el fet de recórrer a una escenografia contemporània per a les obres clàssiques i en particular a un tipus d’indumentària més minimalista i austera, o menys recarregada, amb menys puntes i volums superflus, per a donar importància al cos del ballarí i per a universalitzar el missatge o la història tractada Maïa Plissetskaïa (1925-2015) fou una ballarina de dansa clàssica d’origen rus.

Entrà al món de la dansa a l’edat de tres anys a l’Escola de Dansa de Moscou, i tot i la difícil situació familiar, va destacar ràpidament a l’escola de dansa del Teatre Bolxoi. El 1943 s’uní a la companyia del Teatre Bolxoi, i se’n convertí ràpidament en la primera ballarina. La seva cabellera roja i la seva ferma mirada comportà que ràpidament aconseguís un grandíssim èxit. Gràcies a la seva fortalesa física i el seu carisma aconseguí fer uns salts que cap altra ballarina havia fet fins aquells moments, i superà el renom d’Anna Pàvlova, fins aleshores la màxima figura del ballet rus. El 1990 abandonà la Unió Soviètica per instal·lar-se primer a Itàlia, on fou directora del Ballet de l’Òpera de Roma, i posteriorment a Espanya, on fou nomenada directora del Ballet Lírico Nacional de Madrid i aconseguí la nacionalitat espanyola el 1993. Es retirà als 75 anys, en una gala homenatge en el teatre Bolxoi de Moscou amb dos ballets curts creats pel coreògraf francès Maurice Béjart.

Categoria: General

Previous Post: « MARINA ROSSELL CANTA MOUSTAKI
Next Post: Vacunes, la gran resposta contra la COVID-19 »

Reader Interactions

Deixa un comentari Cancel·la les respostes

L'adreça electrònica no es publicarà. Els camps necessaris estan marcats amb *

Primary Sidebar

Vols donar la teva opinió o suggeriment? Formulari
Espai del lector

General

Can Tolrà, 140 anys de la nostra història

Realitzat els anys 2011 i 2012, el documental sobre Can Tolrà es va estrenar, en …

CASTELLAR, 1970 (UN ANY DE LA VIDA DEL NOSTRE POBLE)

  Veure documental Fa mig segle que es va estrenar "Castellar, …

Vacunes, la gran resposta contra la COVID-19

  DEBAT: Vacunes, la gran resposta contra la Covid-19 Dr. Mariano …

Dues visions del Bolero de Ravel

Concert del Bolero de Maurice Ravel, amb la Orquestra Filharmònica de Viena sota …

POESIA  I PROSA DE JOSEP MARIA DE SAGARRA

Record de Solsona Fa una lluna clara i una nit serena. Jo m'estic a la …

#JoEmQuedoACasa

MARINA ROSSELL CANTA MOUSTAKI

Concert de música de pel·lícula del compositor Ennio Morricone

#Òperaperatothom: L’HOLANDÈS ERRANT, DE R. WAGNER

El gran Cañón del Colorado

SARA BASAS amb el seu espectacle SABORES

Espai del lector

UNA BELLA HISTÒRIA – ANDREU BARNILS

Jaume Alonso-Cuevillas: “És possible que es-Satti fes explotar la casa d’Alcanar quan se n’anava”

No hi ha normalitat sense risc

Entrevista a Josep Ramoneda, filòsof: “¿Volver a la normalidad o crear una nueva?”

Francesc Serés: “Com voleu que no siguem racistes?

Footer

Associació:

Aula d’Extensió Universitària per a Gent Gran de Castellar del Vallès

Regidoria de Gent Gran - Portugal 2C
08211, Castellar del Vallès

Xarxes Socials

Patrocinadors:

Dades d'interès

Per consultar informació de les temporades anteriors aquí deixem un enllaç on podreu accedir al web antic.

Lloc web antic

Adreces d'interès

Universitat a l'Abast

Site Footer

Inici - Avís legal-Protecció de dades

Copyright © 2023 aulacastellar · Tots els drets reservats · Dissenyat per inpublici